fredag 29. oktober 2010

Nytt program

Jeg har nå kommet til 3. uke i det nye programmet mitt. Egentlig skulle jeg vært på 4. uka, men jeg ble syk midt i 2. uka så da syntes jeg det var best å starte den uka på nytt igjen uka etter.

Stortrives med programmet som er en 3-splitt og et helkroppsprogram. Dermed blir det 4 styrkeøkter pr. uke for tida, noe som passer bra siden jeg er møkklei det meste av kondisjonstrening. Jeg har satt opp programmet selv, fikk bare litt innspill av Tone ettersom jeg opprinnelig hadde satt opp å ta knebøy, markløft og strakmark samme dag. Det var ikke noe sjakktrekk, så etter en liten rådføring med henne la jeg markløften til ryggdag noe som har fungert aldeles utmerket.

Programmet mitt ser da slik ut:

Treningsprogram uke 40 – 48 (Uke 41 utgikk pga. sykdom)
UKE 1 OG UKE 2: 12-15 repetisjoner pr sett
UKE 3 OG UKE 4: 09-12 repetisjoner
UKE 5 OG UKE 6: 06-09 repetisjoner
UKE 7 OG UKE 8: 5 repetisjoner + droppsett for å øke volumet
Droppsett: reduser vekt med ca 40%, ca 15-20 reps

Mandag - bryst og skuldre:

Skråbenk
Flyes
Sidehev
Fronthev
Shrugs
Foroverbøyd sidehev
Core, skuldre


Tirsdag – Bein og core:

Knebøy
Strakmark
Utfall
Tåhev – stående
Core


Torsdag - rygg, armer og core:

Nedtrekk, strak
Nedtrekk, v-grep, langt bak
Markløft
Enhåndsroing
Bicepscurl, manualer
Franskpress, manualer
Core

Lørdag – helkropp:

Knebøy
Markløft
Benkpress
Nedtrekk, strak
Enhåndsroing
Sidehev
Fronthev
Skuldre, core
Shrugs
Hofteflex m/push up på bosu
Core

Målet er å bli en god del sterkere, og så teste 1 RM i uke 50. Uke 49 blir restitusjonsuke, hvor jeg kommer til å kjøre litt kondisjonstrening og coreøvelser, også enkelte skulderøvelser for å løse opp mine alltid verkende og stive skuldre.

Det største problemet mitt denne uka her har vært et trøblete privatliv, noe som i og for seg har vart en stund, men det toppet seg denne uka, og siden tirsdag har jeg totalt manglet matlyst og er bare kvalm. Prøver jeg å presse i meg mat fordi jeg føler jeg må spise, så kaster jeg det bare opp igjen. Jeg vet det ikke er bra å spise så lite som jeg gjør nå, når jeg trener så tungt som jeg gjør. Kjenner det på slutten av økta at jeg er tom, og sliter med å gjennomføre de siste øvelsene, og jeg klarer heller ikke øke like mye på vektene som jeg burde i forhold til progresjonen.

Jeg bare håper at dette er en forbigående greie, og at det endrer seg kjapt. Ønsker ikke noen langvarig matstreik nå, selv om tallene på vekta viser et høyere tall en jeg har lyst til å akseptere. Jeg vet jo at vekta mi er sunn, og at det bare er hodet mitt og den lille djevelen på skulderen som prøver å overbevise meg om noe annet.

Likte forresten denne så jeg har strengt tatt ikke lenger noen unnskyldning for å gjemme løpeskoene lengst bak i skapet. Det er bare å finne dem fram igjen, og komme seg til innendørsbanen på Bislett for løpetrening.

6 kommentarer:

  1. Oida. Drit i programmet tenker jeg, du må jo heller ta deg en liten pause. Stakkars deg. Gå noen turer i marka heller, jeg kan bli med deg om et par uker, omtrent 18. november for eksempel.

    Håper det ordner seg for kropp og sjel. <3

    SvarSlett
  2. Håper du klarer å restituere kroppen din litt innimellom, dette så tungt og slitsomt ut! <3

    SvarSlett
  3. Og du, tusen takk for den utrolige nydelige kommentaren, ser det har tatt det tid å skrive den og det setter jeg stor pris på! Støtte <3 jeg må jo si at jeg synes det er synd at du kjenner deg igjen fordi jeg vet hvor vanskelig det er, men samtidig så er det godt å ikke føle seg så alene. Jeg ønsker deg en strålende helg :-))

    SvarSlett
  4. Chassi: Jeg håper jeg klarer å få matinntaket på plass igjen neste uke. Hvis ikke er det fare for at jeg må drite i programmet, men jeg HATER å gi meg, og jeg vil i alle fall ikke at den dritten her skal stoppe meg. Ille nok at det klarer å kjøre meg så langt ned som det har gjort, om ikke det skal ødelegge treninga mi også.

    Samtidig er treninga min terapi. Jeg får tankene over på noe annet for en liten stund, og jeg får litt utløp for sinne og andre vonde følelser.

    Ellers hørtes det veldig hyggelig ut med selskap på tur i marka. :) Du får si i fra når det nærmer seg, så kanskje vi kan få til noe?

    Marthe: Har 3 dager i uka hvor jeg restituerer litt, enten i form av treningsfri eller korte kondisjonsøkter. Det ER et tungt program, så det avsluttes med en uke uten skikkelig styrketrening, men kroppen min er vant med tung trening, og vanligvis får jeg også i meg nok næring og da går det greit. :)

    Følger med bloggen din, og synes du er utrolig tøff som klarer å skrive om så personlige ting og du er veldig flink til å sette ord på tankene og følelsene dine. Beundrer deg veldig for det, og forhåpentligvis kan det være en hjelp til å komme deg gjennom problemene på. Heier på deg! :)

    SvarSlett
  5. Hei du! Så godt at treningen går på skinner igjen! Hva tid drar du til Australia?

    Klemmen!

    SvarSlett
  6. Drar til Australia i midten av februar og blir til midten av mars! :D Gleder meg veldig, deilig med sol og sommer når det er surt og kaldt her. :)

    SvarSlett