onsdag 16. september 2009

Det har visst blitt litt dårlig med oppdatering av bloggen i det siste. Har så vidt fått testet ut styrkeprogrammet mitt, men har enda ikke lykkes med å kjøre en full og ordentlig vellykket styrkeøkt med programmet. Det blir litt knoting nå i begynnelsen. Håper på at det skal bedre seg bare jeg er ferdig med halvmaraton. Da kan jeg endelig fokusere litt mer på styrken, i stedet for at jeg må prioritere løping dersom noen treningsøkter faller ut en uke.

Har hatt PT-time med en løpsekspert på treningssenteret. Jeg var veldig fornøyd etter timen, og følte at jeg fikk en god del ut av den. Riktignok har jeg nå da begynt å tenke veldig mye over hvordan jeg løper når jeg er ute på løpeturene mine, noe som har gjort at farten går litt ned. Er ikke så veldig glad for det, så vi får se hvordan det går framover nå, om jeg skal gi blaffen i løpsteknikk på maraton, eller om jeg skal prøve å tenke litt på det.

Uansett, det som er viktig å tenke på når man løper for å ha god teknikk er:

- Hælen i bakken først også rulle på foten og få skikkelig fraspark med tærne. Tenk at man skal løpe så stille som mulig.
- Fram med hofter og bryst, rett deg opp og hold en så strak holdning som mulig.
- Opp med hodet! Fokuser på noe langt framme. Da retter du deg automatisk opp, i tillegg til at du får friere luftveier slik at du får mer oksygen rundt i kroppen.
- Hold armene langs siden, ikke løp med dem foran magen/brystet. Hold 90 - 110 grader i armen, og slapp av i håndleddene. Pass på å ikke klemme hendene sammen, men tenk at du holder i et egg som ikke skal knuses. På den måten hindrer du at du spenner armene når du løper og du slipper spenninger i nakken og skuldrene også.

Skal ha ny time med henne på søndag. Jeg vet at jeg er lite flink til å holde blikket opp. Tar stadig meg sjøl i å kikke ned, spesielt ille er jeg når jeg blir sliten.

Dagens treningsøkt blir en ny løpetur. Var innom Løplabbet i går og fikk meg jakke, sokker og nye lettvektssko. Testet dem så vidt i går på trening, og de er virkelig betydelig lettere enn de vanlige joggeskoene mine. Blir spennende å se i dag om de er gode å løpe i, og om de kan utgjøre noen forskjell på farta mi. Løplabbet kan absolutt anbefales dersom man skal løpe mye. Følte at jeg fikk god hjelp der, og de virker veldig seriøse. Så får vi se hvor fornøyd jeg er etter dagens løpetur :)

1 kommentar:

  1. Hei! Så bra med ordentlige løpetips, de kan jeg også dra nytte av. ;) Spesielt mht. armene, mine veiver hele tiden foran brystet... Takk for tips! =)

    SvarSlett