søndag 16. august 2009

16 km løpetur.

Etter gårsdagens bytur og knallharde styrketrening på beina var ikke en løpetur det som stod høyest på lista over ting jeg ønsket å gjøre i dag. Jeg var forferdelig støl i bein og rompe etter gårsdagens trening, noe som gjorde at jeg måtte snu litt på min vanlige løype. Vanligvis løper jeg jeg til Frognerparken, rundt hele Frognerparken, ned til Skøyen, ut på Bygdøy (hvis jeg orker noe jeg ofte ikke gjør fordi jeg starter med oppoverbakker), rundt hele Bygdøy og langs Frognerkilen om Solli Plass og hjem. I dag snudde jeg turen, og det skal sies at det var mye enklere å ta turen rundt Bygdøy med bare 3 km tilbakelagt i stedet for 5 og uten oppoverbakkene i beina.

Turen ble tilbakelagt i løpet av 88 minutter, noe som tilsvarer en gjennomsnittsfart på ca 11 km/t. Helt greit tempo, kunne nok godt løpt litt fortere, og jeg kunne godt løpt litt lenger da jeg kom hjem. Lysten var bare ikke til stede til å ta en liten runde til. Merket ikke så mye til stølheten i beina mens jeg løp. Fikk løpt meg god og varm før jeg møtte på noen oppoverbakker, heldigvis, men i oppoverbakkene kjente jeg stølheten litt.

Denne turen skal nå legges inn 1-2 ganger i uka fram til halvmaraton 27. september. Etter turen i dag gleder jeg meg faktisk litt til langturene og løpet. Målet i år er under 2 timer på distansen, litt usikker på om jeg har mulighet til å klare det, men det ser ut som om jeg er i grei rute i det minste. Samtidig blir det deilig å få løpet unnagjort slik at jeg kan konsentrere meg litt om andre ting. Det blir mye fokus på løping, og det går på bekostning av spinning og saltimer som jeg godt kunne tenkt meg å drive mer med for å få litt variasjon og litt lystbetont trening. Jeg kan riktignok ikke helt legge vekk løpinga ettersom målet i neste års Sentrumsløp er under 55 minutter.

Har satt meg selv noen mål for neste år også, nemlig som allerede nevnt, under 55 minutter i Sentrumsløpet, Fredagsbirken hvis jeg tør, jeg er absolutt ikke noen racer på sykkel og trenger en god del trening i marka for å føle meg sikker på sykling i terreng, Birkebeinerløpet og nytt halvmaraton i Oslo Maraton. Det kan være litt vanskelig å få med seg både løpet og Oslo Maraton, i år går disse to løpene med en ukes mellomrom noe som egentlig er litt for kort tid til å komme seg igjen, men forhåpentligvis er det litt lenger tid i mellom neste år slik at det blir mulig å gjennomføre.

1 kommentar:

  1. Hei. Må følge med her inne og! :) Veldig imponert over treningen din!

    SvarSlett