onsdag 19. august 2009

Trening, trening og atter trening

Jeg har et problem, jeg klarer ikke trene restitusjonstrening. Mandag ble det ny treningstur i regnet. En forholdsvis kort tur i raskt tempo. Klarte å holde noenlunde jevnt, høyt tempo hele veien. 7,75 km ble tilbakelagt i løpet av 37 min og 47 sek, noe som tilsvarer en gjennomsnittsfart på 12,4 km. Sammen med 40 min sykling ute ble det nok trening på meg.

Tirsdag var det på tide å fokusere på styrketrening og det ble en 50 min lang styrkeøkt for bryst og core. Så var det spinningtimen da, jeg skulle egentlig kjøre et rolig løp, men en god instruktør og ok musikk gjorde det målet umulig å oppnå. Dermed ble det mer fokus på kondisjonstrening enn styrke, og det var ikke helt meningen. 90 minutter kondisjon til sammen, fordelt på 40 min sykling ute og 50 min på spinningsykkelen er langt over målet om 45 min kondisjon på dager jeg ikke har fokus på kondisjon.

Dagens treningsøkt var en løpetur på 13,44 km, tilbakelagt i løpet av 1 t og 10 minutter. Dette gir en gjennomsnittsfart på 11,5 km/t. Jeg bruker et program på mobiltelefonen min når jeg løper som heter Sports tracker. Jeg har en Nokia E71 med gps, og programmet bruker Google maps. Helt genialt program ettersom det tar tiden, beregner løpelengde og gjennomsnittsfart for meg. I tillegg kan jeg se løypeprofil etc. Det eneste som er litt synd med programmet er at det pauser seg hvis noen ringer, eller man mottar meldinger eller mail.

Programmet er gratis, så det er tilgitt at det ikke fungerer optimalt. Det sparer også på treningsøktene, så jeg har en liten logg liggende på telefonen og kan sammenligne turer. Veldig kjekt! Det er også mulighet for å synkronisere økta mot web, men den funksjonen har jeg ikke testet.

Jeg har holdt strengt fokus på kostholdet mitt i det siste. Hadde en lang periode tidligere i år hvor jeg slurvet veldig med middag, og spiste veldig lite. De siste ukene har jeg vært nøye på å få i meg nok mat, og spise skikkelig middag selv om det blir seint og jeg er sliten. Kjøtt eller fisk, litt ris eller pasta (stort sett fullkornsris/pasta), og masse grønnsaker til. I tillegg begynner jeg dagen med en skikkelig porsjon havregrøt med cottage cheese, honning og kanel. Det holder meg mett fram til lunsj, noe jeg har slitt med tidligere. Linfrø, mandler og nøtter er også fint å putte oppi. Ellers er jeg veldig glad i ICAs Eco müsli. Den er uten tilsatt sukker, og uten all den tørkede frukten som mange produsenter er så glad i å putte oppi. Synes müslien smaker veldig godt og spiser den sammen med yoghurt og rosiner.

I dag derimot var jeg for sliten og sulten da det var tid for middag, så det ble speltlefser med pålegg. Det funker ikke som middag etter en lang løpetur. I morgen er det full skjerpings igjen og en skikkelig middag. Da er det ekstra viktig ettersom jeg skal kjøre en skikkelig styrkeøkt.

1 kommentar:

  1. Skjønner godt at du syns det er vanskelig med restitusjon, jeg presser det inn med tvang, overbeviser meg selv om at jeg jobber imot min egen kropp hvis jeg ikke lar den få slappe av. Og en superrolig restitusjonsøkt er mye bedre enn å sitte stille (men haha, det gjør du jo ikke uansett ;) ).

    Flott å se at du får spist mer nå, du kommer sikkert til å se veldig mye bedre resultater fremover! Er ikke den frokosten genial?! Om jeg ikke er sulten når jeg står opp blir jeg sulten av å lage den ;) Deilig deilig!

    Lykke til videre med løpingen, du gjør det superbra! :)

    SvarSlett