mandag 3. mai 2010

Løpe, løpe, løpe! :D

Da har jeg hatt to virkelig herlige løpeøkter på rad. Været er fantastisk om dagen, og løypa jeg løper er utrolig vakker, så jeg nyter virkelig løpinga for tida. På disse turene holder jeg ikke voldsomt høyt tempo foreløpig, konsentrerer meg mer om å få mengdetrening, så kan heller tempoet få komme etterhvert.

Søndag gikk turen fra utenfor døren, ned mot ColorLine-kaia, langs Frognerkilen, og ut på Bygdøy hvor jeg fikk grus og sti under føttene. Herlig å se sola som glitrer i vannet og kjenne lukta av saltvann. Deretter gikk turen over Skøyen, rundt Frognerparken og ned mot Frogner plass og videre til Bygdøy Allé. Derfra til Solli plass, og i går fant jeg ut at siden jeg ikke var spesielt sliten da jeg kom dit kunne jeg like gjerne legge inn en aldri så liten ekstra runde om Parkveien og hjem. Vanligvis drar jeg bare opp Skovveien når jeg kommer til Solli. Beina føltes veldig fine etter turen, som endte opp på 17 km. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å få økt runden min til 21 km, men jeg må få inn en del økter på den lengden i juli og august, så jeg tror jeg må være litt kreativ.

I morges stod jeg opp grytidlig for å få tid til en treningsøkt før jobb. Jeg var egentlig ganske skeptisk til en løpetur så tidlig, ettersom yr påstod det såvidt skulle være plussgrader, men været var nydelig og temperaturen ikke på langt nær så lav som yr påstod. Også i dag gikk turen mot ColorLine-kaia, langs Frognerkilen i tidlig morgensol, over Skøyen og rundt Frognerparken. Totalt 8 km kom turen på i dag. Jeg var langt fra den eneste som var ute og jogget så tidlig, både langs Frognerkilen og i Frognerparken møtte jeg andre morgenjoggere ute på tur. De så faktisk riktig så morgenfriske og opplagte ut alle sammen.

Jeg som overhodet ikke er noe morgenmenneske syntes faktisk den turen var så deilig at jeg kanskje kan finne på å gjøre denne turen helt frivillig også, ikke bare de gangene jeg ikke har mulighet til å trene på ettermiddagen. Jeg reiser til London seinere i dag, så det blir ingen trening i ettermiddag. Hotellet har selvfølgelig gym, men jeg kommer fram såpass seint at det får bli testet ut i morgen i stedet. Nå pleier ikke slike hotellgym å være så bra, men jeg er fornøyd om det er en ellipsemaskin og en mølle der for de to dagene jeg skal være der. Ellers skryter de av joggemulighetene ute, så det kan jo hende jeg benytter meg av den muligheten også.

Hovedproblemet med å trene på morgenen for min del er å få i meg næring både før og etter. Løste det i dag med shake med instant espresso i, både før og etter løpinga. Det fungerte aldeles ypperlig, selv om jeg rundt 10:15 begynte å bli lille monster på jobb. Når jeg blir sulten og blodsukkeret dropper, blir humøret også deretter.

Det føles så godt å løpe om dagen, og jeg kan helt sikkert holde litt høyere tempo uten å slite meg ut. Må innrømme at jeg fikk et aldri så lite sjokk etter Sentrumsløpet over at jeg kunne holde en gjennomsnittspuls på 199 over så lang tid. Det er over 90% av max, så det kan jeg slett ikke klage på. Føler også at kroppen restitueres lett for tida, rent bortsett fra etter økta onsdag. Det tror jeg har mest med at jeg havna på en skikkelig fyllekule torsdag, noe som gjorde at stølheta satt i helt til søndag. Det blir garantert lenge til neste gang! I fjor var jeg totalt kake i beina i flere dager etter Sentrumsløpet, i år fungerte de helt fint allerede dagen etter.

I fjor var det et slit å løpe dagen etter en langtur som den i går, i dag føltes beina helt fine! Godt å merke at formen forbedrer seg i det minste, og at jeg tåler mer i år enn i fjor. Jeg må virkelig stå på framover, er fryktelig skeptisk til å løpe Birken helga før Oslo Maraton. Har fått mange kommentarer på om det virkelig er så lurt, og jeg har jo hele tiden visst at det ikke ville være optimalt, men jo flere som sier i fra at det høres ut som en dårlig idé, jo mer skeptisk blir jeg. Selv om planen er å ta Birken som en treningsøkt, er jeg stygt redd for at jeg som mange andre har opplevd, skal bli dønn stiv i beina i nærmere en uke etterpå. Da kan det se stygt ut i forhold til veddemålet mitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar