tirsdag 18. mai 2010

Mai så langt, motivasjon og planer framover

Mai så langt har virkelig vært fin. I uke 18 startet Sykle til jobben-konkurransen, og som det utpregede konkurransemennesket jeg er måtte selvfølgelig hive meg på. Jeg fikk ikke verdens beste start, ettersom den begynte mens jeg var i London, men jeg fikk da trent der også, og i løpet av den uka fikk jeg da inn 50,4 km løping. Totalt ble det litt over 10,5 t trening den uka, noe jeg i grunnen var godt fornøyd med. Løpinga føltes bra, merket lite til vondt i beina, selv om jeg følte at 50,4 km på en uke var mye for meg.

Fortsatte i fint driv i uke 19, og oppdaget at mengdetrening når det gjelder løping tydeligvis er tingen for meg. 73,4 km fikk jeg løpt, og beina føltes bare bedre og bedre, og energien var på topp, til tross for store mengder trening. Må innrømme at jeg kanskje har blitt litt i overkant ivrig i forhold til konkurransen, 9 treningsøkter og til sammen 16t og 21 minutter trening ble det forrige uke. Jeg hadde trodd jeg skulle komme til å bli sliten, føle meg tom og gå på en skikkelig smell med så mye trening, men formen føles faktisk bedre enn noen gang.

17. mai ble en rolig dag for min del, sofaen lokket mer enn et overbefolket sentrum. Planene om en løpetur tidlig på morgenen før folket våknet utgikk glatt da jeg våknet av kirkeklokkene i 11-tida. Da var det allerede så folksomt ute at jeg ikke følte noe særlig for å dra på meg løpeklærne og stikke ut og løpe. Regnet med at jeg ville få mange rare blikk dersom jeg gjorde det.

Derfor inntok jeg sofaen fra morgenen av, men ettersom dagen gikk ble jeg mer og mer rastløs, og det kriblet fælt i beina. Så i 16-tida bestemte jeg meg for at nok var nok, og dro ut på en løpetur. Fikk en del rare blikk før jeg kom ned til Frognerkilen, men både langs Frognerkilen, ute på Bygdøy og i Frognerparken møtte jeg flere som tydeligvis hadde tenkt det samme som meg; 17.mai er ingen unnskyldning for ikke å få seg litt trening. Etter en 2-timers løpetur føltes formen og huet mye bedre, så da inntok jeg sofaen igjen med god samvittighet og koste meg med en nydelig middag og film resten av kvelden.

Fikk også benyttet 17.mai til å ta en kjapp overhaling av sykkelen. Den fusker fortsatt litt på girene, men bremser og dekk er fikset, og kjedet smurt. Bør bare komme meg innom et sted og få justert girene litt så blir sykkelen fin igjen. Den er fullt brukbar, selv om girene fusker litt, så i dag kan jeg faktisk registrere sykle til jobben-minutter i sykle til jobben-konkurransen. Treningssenteret mitt ligger på vei til jobb, så jeg syklet innom en tur på morgenen for å få gjort unna dagens styrkeøkt. Motivasjonen til å trene styrke har vært på bånn i det siste, etter jobb har jeg bare lyst til å komme meg ut i frisk luft og løpe, ikke trene innendørs i fint vær og deilige temperaturer på et svett senter.

Dermed fant jeg ut at disse 3 ukene før jeg reiser bort på en lang og velfortjent kombinert jobbtur og ferie skal jeg legge om styrkeprogrammet til en 3-splitt, og trene korte styrkeøkter på morgenen på vei til jobb. Dermed har jeg også ettermiddagene på styrkedagene fri til å løpe. Sånn får jeg også enda flere minutter å føre. Her tar nemlig konkurranseinstinktet fullstendig overhånd. Jeg har mine tvil om at jeg klarer å ta igjen han som ligger som nr. 1 i firmaet, da han har over 6,5 t mer enn meg foreløpig. Men en god 2. plass skal jeg nok klare, selv nå som jeg snart reiser bort. Jeg har selvfølgelig sørget for gode treningsmuligheter også der jeg skal, så trening skal det bli.

Har fundert mye på hvordan jeg skal trene styrke best, i forhold til løpinga mi. Selv tenkte jeg at 5 sett á 4-6 reps ville være mest gunstig, men en løpetrener på senteret jeg trener på mente at 3 sett á 8-10 reps ville være best. Har variert en del mellom disse måtene å trene styrke på, også fordi jeg føler jeg stagnerer hvis jeg bare trener på samme måte. I det siste har jeg også lagt inn øvelser for eksplosiv styrke/spenst og i dag kom jeg over følgende artikkel på trening.no om hvilken type styrketrening som er mest effektiv for løpere. Denne bekrefter i grunnen at jeg gjør ting riktig i forhold til å legge inn eksplosive øvelser, og at jeg også i størst mulig grad bør fortsette med 5 sett á 4-6 reps som også er den måten jeg trives best med å løfte på. Egentlig veldig oppmuntrende med tanke på at jeg har vært så demotivert når det gjelder styrketrening i det siste.

Planen for juni, når jeg er bortreist er å få inn mye styrketrening. Dette fordi det er enklere å få inn styrketrening enn direkte løpetrening når jeg vet at de fleste stedene jeg skal bo har skikkelig utstyr. Selvsagt kan man bare ta på seg løpeskoene og bare løpe hvor som helst, men jeg foretrekker å være litt kjent når jeg skal ut og løpe, slik at jeg vet ca hvor langt jeg kan løpe, hvordan løypa ser ut, osv. og slipper å tenke på at jeg kan komme til å rote meg bort eller komme inn i feil strøk. Dermed kommer jeg til å holde fokus på styrketreninga, også fordi den har blitt litt nedprioritert i det siste.

Har et mål om å få inn en 3-splitt og en 2-splitt hver uke, med en ren kondisjonsdag i mellom splittene. Jeg skal også ha inn minimum 45 min kondisjon enten på mølle, ellipsemaskin/ascent trainer eller i svømmebassenget, evt. løping ute der det er gode muligheter for dette hver dag. Siste uka vet jeg at mulighetene for å få fine løpeturer er rett rundt hjørnet, så da blir det definitivt fokus på løpeturer.

3 kommentarer:

  1. Over 16 t. trening i forrige uke?! Du er rå altså! :dåne:

    Jeg blir skikkelig fristet av all den løpingen din utendørs, høres så befriende og deilig ut. Men dessverre så kan jeg ikke løpe så mye selv. Men snart skal jeg også ta frem sykkelen, så da får jeg iallefall noen lange treningsøkter utendørs!

    Gleder meg til å høre om ferien din!

    (Hadde forresten litt vansker med å legge igjen kommentar på bloggen din med wordpress-konto, så da ble det google i stedet.)

    Silje Vanilje :)

    SvarSlett
  2. 10,5 vel? :S

    Jeg ble også inspirert nå jaffal, takk for det!

    Klemmen!

    SvarSlett
  3. Silje Vanilje: Konkurranseinstinktet tar litt overhånd i blant ;) Da kan det bli mye trening, særlig når man har kollegaer som kommer og sparker en bak.

    Ferien blir nok behørig blogget om, både opplevelser og treningsmuligheter. ;)

    Chassi: Så hyggelig at jeg kan være til inspirasjon. :)

    SvarSlett