mandag 31. januar 2011

Oppsummering januar.

Januar begynte på best mulig måte. Var på trening både 1. og 2. januar, deilig å komme skikkelig i gang fra første dag i det nye året.

Har slitt litt med motivasjon og energi, og det ble bare verre jo vondere albuen min ble. Til slutt måtte jeg krype til korset og finne ut hva som var galt. Problemet viste seg å være medial epikondylitt (golfalbue) og begynnende lateral epikondylitt (tennisalbue) og jeg fikk forbud mot en rekke øvelser, deriblant mine elskede skulderøvelser.

Heldigvis kunne jeg fortsatt trene coresettet jeg lærte av en jeg tidligere trente boksing/kickboksing med, ettersom disse øvelsene ikke belaster albuen nevneverdig. Kan ikke si jeg ser noen stor framgang på definisjon og bredde på skuldrene av øvelsen, men de blir vel ikke mindre heller, så jeg får bare holde ut. Det viktigste nå er å bli bra igjen i albuen og at det ikke setter seg kronisk.

Albuen har blitt bedre, smertene er ikke lenger konstant til stede, og jeg kan løfte lette ting igjen uten å merke noe særlig. Er likevel svært forsiktig og har ingen planer om å begynne å trene isolerende armøvelser, smale push ups, eller sidehev, fronthev og foroverbøyd sidehev før etter Australiaturen.

Jeg har hatt en av mine beste spinningtimer ever, denne måneden. Instruktøren oppførte seg i grunnen mer som en drill sergeant enn en spinninginstruktør, men han var motiverende og pushet max på samme tid. Første gang jeg har opplevd at en instruktør hopper av sykkelen, går bort til folk han ikke synes gir max (blant annet det jeg ynder å omtale som middelaldrende menn med vaskeball), stå over dem og fortelle dem at de ikke tar i, at de skal skru til høyre, mer motstand, mer motstand, og jeg vil se TEMPO! Tempo, tempo, TEMPO!

Var livredd for at han skulle plukke ut meg, men jeg ga tydeligvis nok til at han var fornøyd. Så røde prikker og kjente blodsmaken, så det skulle egentlig bare mangle. Han pirket også på teknikken til folk, og hele tiden skulle han ha hele salen med seg. Var han ikke fornøyd med responsen spurte han samme spørsmål om igjen og om igjen til alle hylte. Samme på siste sangen, da kom trusselen om at dersom han ikke var fornøyd med innsatsen, så kom sangen til å gå om igjen og om igjen, til han var fornøyd. Visstnok ingen tom trussel i følge de som har fulgt timen hans ofte.

Litt hjernevasking ble det også tid til, for hva er vel det beste i verden? Det aller, aller herligste i absolutt hele verden, det finnes ikke noe bedre? Spinning? Nei, SPINNING!!! så klart. ;)

Nå som januar er over er det bare 2 uker til jeg reiser. De første 2 ukene i Australia blir de to mest utfordrene i forhold til å få trent. Jeg kommer til å bo hos en venninne de første dagene, men håper å få kommet meg ut og løpt, og kanskje på treningssenteret en dag. Deretter drar jeg nordover til Ayers Rock og Kings Canyon. Da blir det noen treningsfrie dager, men også 2 dager med hiking. Regner det som godkjent trening. ;)

Når jeg kommer tilbake til Sydney bor jeg på hostel, rett i nærheten av stranda og et treningssenter som ut fra websidene ser veldig bra ut, så har et håp om at treninga skal gå greit da, også når jeg de to siste ukene reiser til Perth og Coral Bay bor jeg på stranda og i Perth i nærheten av et treningssenter, så jeg bør få inn litt grei trening da.

Alt i alt i januar ble det 27 treninger, og 4 treningsfrie dager. Skal absolutt være fornøyd med det, selv om jeg fortsatt ikke er 100% fornøyd med bikiniformen. Den blir vel heller ikke akkurat bedre mens jeg er der, men samtidig vet jeg at det ikke har noen effekt å nitrene eller sulte seg nå de siste to ukene, så jeg får bare trene jevnt og trutt og så får resultatet være som det er.

Det skal uansett bli godt å komme seg av gårde, se noe annet, oppleve masse og få litt alternativ trening og avveksling, før jeg setter i gang med et nytt program! :D

4 kommentarer:

  1. Oi..er dette noe å ta med seg til helga da jeg skal ha spinning marathon sammen med to andre instruktører?

    Fint at du klarer å trene "rundt" skaden i albuen. Hvil og gi den tid, den vil bli bra til slutt!

    Australia..sommerfugler nå tenker jeg..!?

    SvarSlett
  2. Jeg synes i det minste det er en bedre måte å gjøre det på enn å sitte på sykkelen og skryte av en sal full av slappinger. ;) Alt for mange har godt av å få høre at de har for lite motstand på. Observerer alltid opptil flere hver time jeg er på som sitter og hopper på sykkelen fordi de ikke har skjønt at hjulet/skruen foran på sykkelen styrer motstand. ;)

    Det burde også være positivt når instruktøren går rundt og pirker på teknikk. Så spørs det da. ;) De som kjører maraton burde vel være såpass hardbarka at de kan tåle å bli pushet litt ekstra. :)

    Veldig sommerfugler i magen nå, selv om det fortsatt er 12 dager igjen. De kommer til å gå alt for fort i forhold til alt jeg har og gjøre, og alt for sakte i forhold til at jeg vil dra NÅ! ;)

    SvarSlett
  3. Dumpa tilfeldigvis innom. Du kjenner meg frå ein annan stad på internetten. Følger deg eg!

    SvarSlett
  4. Hyggelig å se deg her også, Ingerid! :)

    SvarSlett