torsdag 23. september 2010

Inn i en ny treningsfase, mot nye mål og nye utfordringer.

Halvmaraton er ikke engang over og jeg sitter allerede og leter etter nye løp å delta i. Ikke i år, for min del begynner det å bli i kjøligste laget for flere løp nå, men jeg må jo ha noe å se fram imot neste år. Et mål å trene mot, en dato da jeg må være i form. Jeg trenger struktur, rammer, en plan, hvis ikke blir jeg usikker og umotivert.

Har fått en del tips av folk på jobb om Nordmarkstravern og jeg må innrømme at det frister!

Med start på Stryken/ Skar og innkomst ved Kringsjå Idrettshall sør for Sognsvann, tar løypene deg gjennom noen av Nordmarkas vakreste partier. Halvparten på små stier med god løpbarhet, resten skogsbilvei. Med sine 30 km / 15 km og kuperte løypeprofil er løypene også en utfordring som gjør alle som fullfører til vinnere. Enten du løper fort eller tar løpet som en tur gjennom marka får du en sjelden naturopplevelse.

Jeg har ikke forsøkt meg på så lange løp før, har hatt treningsturer på over 2,1 mil, men 3 mil tror jeg aldri jeg har vært oppe i før. På asfalt er det utenkelig, men dette høres midt i blinken ut.

Jeg leker litt med tanken på Birken neste år også. Ikke at jeg egentlig er kjempemotivert for det, men det er noe å jobbe mot, og jeg har lyst til å sitte igjen med en positiv opplevelse. Årets Birkebeinerløp ble av en eller annen merkelig grunn ikke en like positiv opplevelse som jeg håpet. :p

Sitter også og planlegger styrketreninga framover og irriterer meg grønn over at det ikke er igjen 18 uker av året. Jeg som hadde håpet å kunne kjøre 8-ukersprogram, så en uke styrkefri, nytt 8-ukersprogram og en uke fri før nyttår. Jeg vil ha en helt ny start på det nye året, nytt år og nytt program, så jeg må bare slå meg til ro med at det får bli 8 uker og 4 uker i stedet.

Fokuset framover blir nok på styrketrening. Jeg er litt lei løping (temmelig ironisk at jeg da sitter og planlegger nye løp) og trenger en pause. Samtidig er jeg fast bestemt på å gå ned i vekt og må passe på å få inn nok kondisjonstrening, hovedsaklig i form av crosstrainer og spinning. Jeg bare håper jeg kan finne noen spinningtimer som kan inspirere meg.

Jeg er ekstremt kresen når det gjelder musikken og instruktøren, så det spørs om det blir så mye spinning på meg. Så langt i min "spinningkarriere" har jeg funnet 2 instruktører jeg virkelig har likt, og den ene av dem har flyttet langt vekk pga. fysioterapipraksis. Jeg begynte nesten å grine siste timen hans, fordi da forsvant ukas beste treningstime. At han var utrolig hyggelig, og slett ikke så verst å se på, gjorde jo ikke timene mindre inspirerende. :p Men det var engasjementet hans og musikken hans som i hovedsak gjorde at jeg elsket timene hans. Knallharde timer, med til dels like knallhard musikk og en instruktør som brølte som vokalisten i et metallband og som var minst like gåen som oss andre i salen på slutten av timen. Til tross for at det er over et år siden han forsvant så er han fortsatt dypt savnet.

Planen de neste 8 ukene (starter uka etter halvmaraton) er 2 økter daglig, en liten 30-50 min kondisjonsøkt på morgenen og en styrkeøkt eller lengre kondisjonsøkt på kvelden. Må sørge for å få inn minimum 1 intervalltrening i uka, så får jeg heller legge inn en til når det begynner å nærme seg løpssesong. Jeg er jo heldig som kan starte utesesongen tidlig neste år under de 4 ukene mine i Australia! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar